Monday, June 11, 2012

Hampir Setahun JagungIni

ini antara rakan sekerja aku. Aku posting Paediatric sekarang ni.



Sudah hampir setahun aku peram blog ini tanpa ada coretan apa-apa tentang dunia kerja aku. Mengapa? Kerana .... secara jujur, kalian pembaca mesti tahu beberapa isu buat mereka yang tiada kekuatan seperti aku ini... :


1. Cerita tentang kerja yang ditulis di mana-mana akan dibaca secara sengaja atau tidak oleh orang disekitar kita. Kalau cerita kita itu baik,inshaAllah selamat. Namun!! Kena berwaspada kerana ada makhluk yang suka merosakkan niat murni kita dengan memutar belit apa yang kita kata. Ini satu risiko yang perlu kita hadapi dalam setiap catatan.

2. suasana kerja kita sangat mencabar dan ada banyak peraturan yang perlu kita ikut agar ia tidak merumitkan kehidupan kita. Ada benda yang boleh kita ceritakan dan ada yang perlu kita simpan. Maka, kena tapi sebelum meluahkan.

3. Bila kita menulis sesuatu tentang kerja, ia amat mengujakn sampai kita terlepas pandang. Suatu masa kita terlajak dengan menulis segala ketidakpuas hati kita terhadap rakan sekerja. Akhirnya, rakan kepada rakan terbaca. maka, Dia pun sampaikan kepada rakan kepada rakannya.....hmmm Bom!!! Habislah... Satu department meletup! May be satu tempat kerja tau..eheheh...


Manusia suka gossip! Siapa kamu di sisi agama, adalah..... berapa banyak gossip yang kamu buat dan kamu dapat... Jika kamu buat gossip buruk , maka kamu melupakan hadis rasulullah yang mengatakan mengumpat itu seumpama makan daging saudara kamu sendiri. Jika kamu menfitnah, maka ia lebih buruk dari membunuh.

Jadi, apa pula jika kamu mendapat banyak gossip??

hehehe.. ini menunjukkan yang kamu kurang dihormati atas pegangan agama kamu. Orang merasa kamu/kita adalah orang biasa yang terlibat dengan gejala bergossip/amalan sia-sia..... maka, sedarilah kelemahan kita. Kurangkan bersubahat dan perbaiki amal agama kita. Bukan aku nak menjadi ustaz memberi ceramah....ini sekadar renungan buat hati yang telah menyerahkan dirinya sebagai orang Islam. Perkara sebegini sepatutnya ada pada jiwa-jiwa umat Muhammad. Tiada yang pelik melainkan diri kalian sendiri yang sudah hilang nilai mahmudah.


hmmmm.. kisah pekerjaan ku??.... bersambung.

p/s: entri permulaan untuk mengecas otak!! heheheh...

Atas permintaan seorang yang nak tahu bagaimana pekerjaan aku sekarang!!! nanti aku tuliskan..
Presentation pun aku sanggup ketepikan, demi memenuhi kehendak pelanggan.. :P Gurau je.

No comments: